Nieuwsbrief Nr. 58 - november 2010

Stampe en Ivanow: 75 jaar na datumplechtigheid voor gevallen vliegeniers.


Op 5 oktober 2010 was het juist 75 jaar geleden dat George Ivanow en Leon Stampe omkwamen in een vliegtuigcrash boven te Borsbeek. Leon Stampe was de zoon van Jean Stampe, eigenaar van een vliegtuigfabriek. In oktober 1935 werd een nieuw type, de SV-10, ontwikkeld. Leon Stampe was testpiloot. De eerste start op 4 oktober verliep vlekkeloos maar Stampe had een aantal opmerkingen. George Ivanow en zijn ploeg werkten de hele nacht door. (George Ivanow was de zoon van een Russisch generaal en hij had zijn studies aan de universiteit van Odessa succesvol beëindigd. Door de Russische revolutie week de familie uit naar Parijs. Op vraag van Jean Stampe belandde de vliegtuigontwerper in 1929 in Antwerpen.) De volgende dag ging Ivanow mee met Leon Stampe op de testvlucht die fataal afliep.

Het grafmonument voor George Ivanow en Leon Stampe bevond zich op perk A - 30. Toen de plannen bekend raakten dat het Sint-Rochuskerkhof opgeruimd zou worden verkreeg het Stampe & Vertongen museum dat ze de grafstenen in beheer kregen. Ze worden in het museum tentoongesteld. In 2010 lieten, na onderhandelingen tussen de stad Antwerpen en het Stampe & Vertongen museum, de mensen van het Stampe & Vertongen museum nieuwe grafstenen vervaardigen. De mensen van Levanto metselden de basis en plaatsen de grafstenen.   

Zo’n dertig personen onder wie enkele leden van vzw Grafzerkje waren aanwezig op de herdenking. Niet onterecht want het waren enkele van onze leden die, naar aanleiding van het feit dat het Sint-Rochuskerkhof een parkbegraafplaats werd, het idee opperden om de originele grafplaten terug op hun oorspronkelijke plaats te krijgen. Toen dat niet lukte legde één van onze leden, Leo Spiessens, de nodige contacten, gaf die door aan het afdelingshoofd van de begraafplaatsen, Hendrik De Bouvre, die op zijn beurt aan Levanto vroeg om kopijen te maken van de grafplaten. Ook aan aantal mensen die interesse betonen in de luchtvaart en zijn pioniers waren aanwezig. Schepen voor begraafplaatsen Guy Lauwers was vergezeld van de heer Cabooter, verantwoordelijke van het het Stampe & Vertongen museum en Wim Verbist, de Deurnese luchthavencommandant. Hendrik De Bouvre heette het gezelschap welkom.

In zijn toespraak wees de schepen op het belang van het instandhouden van funerair erfgoed onder meer door inventarisatie van lokaal bekende personen en dankte onze vzw Grafzerkje voor de inspanningen die zij doen om de stad Antwerpen daarbij behulpzaam te zijn.
Guy Lauwers schetste ook de vier mogelijkheden om grafmonument zoals deze van de ondergang te redden door middel van peterschap, sponsoring, bruikleen en sociale tewerkstellingsprojecten zoals Levanto. De heer Cabooter ging nog even dieper in op die fatale 5 oktober 1935 die hij benoemde als een zwarte dag voor de Belgische luchtvaart. Hij zegde ook dat de begrafenis een bijeenkomst was van alle luchtvaartpioniers uit die tijd, sommigen deden zelfs een verre verplaatsing om aanwezig te kunnen zijn.
Door de heren Lauwers en Cabooter werd een bloemenkrans neergelegd waarna één minuut stilte in acht genomen werd. Een kleine receptie besloot de bijeenkomst.

Jacques Buermans.  Foto’s: Jacques Buermans en Ludo Dieltiens