Nieuwsbrief Nr. 103 - januari 2018

Nantes “Vers l’Infini”Tekst: Jenny Bonnast Foto: Jean Donny


We willen jullie volgend beeld niet onthouden, gespot aan de ingang van “Le
cimetière de la bouteillerie” tijdens onze citytrip Nantes. Het betreft een bas-relief in plaaster, noemt “Vers l’infini” en werd uitgevoerd door Blanche Adèle Moria in 1928. We zien een wanhopige moeder die tevergeefs de engel probeert te stoppen die haar kindje meeneemt naar de hemel.De begraafplaats zelf is trouwens ook een bezoek meer dan waard; ze is goed onderhouden en gedocumenteerd. Ze ligt in een mooi kader achter het station van Nantes enlangs een ronduit schitterende “Jardin des plantes”.

Blanche Adèle Moria

De kunstenares Blanche Moria is geboren te Parijs in 1859 en is er gestorven in 1926. Zij is er leerlinge van o.a. Chapu aan de Académie Julian. Zij geeft tekenles en beeldhouwen aan het lycée Molière. Blanche Moriais een militante feministe die ijvert voor gelijke rechten. Ze is lid van de “Ligue française pour le Droit des Femmes”. Zij realiseert bustes , medaillons, allegorische beeldhouwwerken en monumenten. Zij neemt deel aan verschillende tentoonstellingen en krijgt ook veel opdrachten van de staat.
Haar eigen graftombe is te bewonderen in Avon (Seine-et-Marne)

Bron

France-XVIIIe-XXe siècle door Sylvie Chaperon, Christine Bord. Presses Universitairesde France, 2017

Foto (links) Mémoire d’hommes, principalement artistes, liés à la Seine-et-Marne. Blog animé par Jean-Michel Saincierge